Wydział Architektury, Budownictwa i Ochrony Środowiska zapewnia obsługę w zakresie udzielania pozwoleń na budowę i rozbiórkę obiektów. Wydział zajmuje się realizacją zadań z zakresu rolnictwa i rybactwa śródlądowego, gospodarki wodnej, geologii, ochrony powietrza, gospodarki odpadami, ochrony środowiska przed hałasem, ochrony środowiska przed polami elektromagnetycznymi, ochrony przyrody, leśnictwa, łowiectwa.
W ramach Wydziału Architektury, Budownictwa i Ochrony Środowiska uwtorzone są następujące stanowiska pracy do spraw:
1) weryfikacji projektów i opiniowania planów zagospodarowania przestrzennego;
2) ewidencji obiektów budowlanych i statystyki;
3) pozwoleń na budowę;
4) ochrony przyrody, ochrony środowiska przed hałasem i polem elektromagnetycznym, leśnictwa;
5) ochrony powietrza, gospodarki odpadami i rolnictwa;
6) geologii, gospodarki wodnej i rybactwa śródlądowego.
Do podstawowych zadań Wydziału w zakresie architektury i budownictwa należy w szczególności:
1) realizowanie zadań związanych ze sprawowaniem nadzoru urbanistyczno[1]budowlanego w zakresie zgodności projektów zagospodarowania terenu z ustaleniami wynikającymi z miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego bądź decyzji o warunkach zabudowy oraz wymaganiami ochrony środowiska;
2) wykonywanie zadań związanych ze sprawowaniem nadzoru i kontroli w zakresie:
a) wykonywania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie;
b) posiadania przez osoby wykonujące funkcje techniczne w budownictwie uprawnień do pełnienia tych funkcji;
3) prowadzenie spraw związanych z udzielaniem zgody, bądź jej odmową, na odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych;
4) przygotowywanie decyzji pozwoleń na budowę;
5) przyjmowanie zgłoszeń o zamiarze budowy i wykonywania robót budowlanych nieobjętych obowiązkiem uzyskania pozwolenia na budowę oraz o zmianie sposobu użytkowania obiektu budowlanego;
6) wnoszenie sprzeciwu w sprawie zgłoszenia budowy oraz wykonywania robót i nakładanie obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę;
7) przyjmowanie zgłoszenia o rozbiórce nieobjętej obowiązkiem uzyskania zezwolenia;
8) nakładanie obowiązku uzyskania pozwolenia na rozbiórkę i wydawanie pozwoleń na rozbiórkę;
9) nakładanie obowiązku usunięcia nieprawidłowości w projekcie budowlanym zatwierdzanie projektu budowlanego;
10) stwierdzanie wygaśnięcia decyzji o pozwoleniu na budowę;
11) prowadzenie rejestru wniosków decyzji o pozwoleniu na budowę i przechowywanie dokumentów objętych pozwoleniem na budowę;
12) przygotowywanie decyzji o przenoszeniu pozwolenia na budowę na rzecz innej osoby;
13) rozstrzyganie o niezbędności wejścia do sąsiedniego budynku, lokalu lub nieruchomości oraz określanie warunków korzystania z tego budynku, lokalu lub obiektu nieruchomości;
14) uzgadnianie rozwiązań projektowych obiektów usytuowanych na terenach zamkniętych w zakresie:
a) linii zabudowy oraz elewacji obiektów budowlanych projektowanych od strony dróg, ulic, placów i innych miejsc publicznych;
b) przebiegu i charakterystyki technicznej dróg, linii komunikacyjnych oraz sieci uzbrojenia terenu, wyprowadzonych poza granicę terenu zamkniętego, a także podłączeń tych obiektów do sieci użytku publicznego;
15) przygotowywanie pozwoleń na budowę składowisk odpadów;
16) prowadzenie analiz i studiów z zakresu zagospodarowania przestrzennego, odnoszących się do obszaru Powiatu i zagadnień jego rozwoju;
17) opiniowanie projektów planów zagospodarowania przestrzennego województwa; potwierdzanie spełnienia wymagań samodzielnego lokalu mieszkalnego dla celów ustanowienia odrębnej własności lokali;
18) potwierdzanie powierzchni użytkowej i wyposażenia technicznego domu jednorodzinnego dla celów dodatku mieszkaniowego;
19) przygotowywanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla dróg powiatowych i gminnych.
Wydział współpracuje z Powiatowym Inspektoratem Nadzoru Budowlanego w Zduńskiej Woli.
W zakresie rolnictwa do zadań Wydziału należy w szczególności:
1) współpraca z inspekcją weterynaryjną;
2) współpraca i współdziałanie ze społeczno – zawodowymi organizacjami rolników, izbami rolniczymi, samorządami, administracją rządową i innymi instytucjami na rzecz rozwoju rolnictwa;
3) współpraca z Agencją Rynku Rolnego, Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego oraz inspekcjami działającymi w sferze rolnictwa.
W zakresie gospodarki leśnej do zadań Wydziału należy w szczególności:
1) prowadzenie spraw związanych z przekazywaniem ekwiwalentu finansowego osobom uprawnionym do jego otrzymywania;
2) prowadzenie spraw związanych z nadzorem nad lasami niestanowiącymi własności Skarbu Państwa w zakresie przypisanym staroście w ustawie o lasach;
3) współpraca z Lasami Państwowymi.
W zakresie ochrony środowiska do zadań Wydziału należy w szczególności:
1) wydawanie, cofanie, ograniczanie i wygaszanie pozwoleń:
a) zintegrowanych;
b) na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza;
c) na wytwarzanie odpadów;
d) wydawanie decyzji na uczestnictwo w systemie handlu uprawnieniami do emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji;
2) opiniowanie planów działań krótkoterminowych, w przypadku wystąpienia przekroczeń dopuszczalnych poziomów substancji w powietrzu;
3) opiniowanie programów ochrony powietrza;
4) przyjmowanie zweryfikowanych rocznych raportów z monitorowania wielkości emisji i rozliczenia uprawnień;
5) tworzenie obszaru ograniczonego użytkowania dla przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko;
6) opiniowanie i uzgadnianie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko;
7) nakładanie w drodze decyzji, na prowadzącego instalację lub użytkownika urządzenia obowiązku prowadzenia w określonym czasie pomiarów wielkości emisji określając zakres i terminy przedkładania wyników oraz w przypadku kiedy nastąpiło przekroczenie standardów emisyjnych;
8) nakładanie w drodze decyzji dodatkowych wymagań wykraczających poza wymagania, jakie prowadzący instalację oraz użytkownik urządzenia obowiązany jest spełnić w przypadku obowiązku posiadania pozwolenia na emisję z instalacji;
9) przyjmowanie zgłoszeń z instalacji, z których emisja nie wymaga pozwolenia, mogących negatywnie oddziaływać na środowisko;
10) ustalanie w drodze decyzji wymagań w zakresie ochrony środowiska, dotyczących eksploatacji instalacji, z której emisja nie wymaga pozwolenia;
11) nakładanie na podmioty negatywnie oddziaływujące na środowisko obowiązku sporządzania przeglądu ekologicznego i innych obowiązków;
12) nakładanie w drodze decyzji obowiązku ograniczania negatywnego oddziaływania na środowisko i jego zagrożenia oraz przywrócenia środowiska do stanu właściwego;
13) dokonywanie analizy warunków pozwolenia zintegrowanego niezwłocznie po publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej konkluzji BAT;
14) udostępnianie danych, dokumentów zmieszczonych w publicznie dostępnych wykazach;
15) wydawanie decyzji o dopuszczalnym poziomie hałasu;
16) prowadzenie spraw związanych z rekultywacją gleby lub ziemi, z uwagi na jej zanieczyszczenie lub niekorzystne przekształcenie naturalnego ukształtowania terenu;
17) sporządzanie wykazu potencjalnych historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi;
18) wydawanie, cofanie, ograniczanie i wygaszanie pozwoleń z zakresu ochrony środowiska;
19) współdziałanie z inspekcją ochrony środowiska, państwową inspekcją sanitarno-epidemiologiczną, organami administracji rządowej i samorządu terytorialnego;
20) sprawowanie kontroli przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie środowiska.
W zakresie prawa geologicznego i górniczego do zadań Wydziału należy w szczególności:
1) prowadzenie spraw związanych z wydawaniem, cofaniem i stwierdzaniem wygaśnięcia koncesji na poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin pospolitych na powierzchni nieprzekraczającej 2 ha i przewidywanym rocznym wydobyciu nieprzekraczającym 20 000 m3, prowadzonych bez użycia materiałów wybuchowych;
2) przygotowywanie decyzji zatwierdzających projekty prac geologicznych, które nie wymagają uzyskania koncesji;
3) wymierzanie opłat eksploatacyjnych za wydobywanie kopalin oraz wymierzanie kar pieniężnych za wydobywanie kopalin bez wymaganej koncesji bądź z rażącym naruszeniem warunków koncesji;
4) przygotowywanie pism przyjmujących dokumentację geologiczną;
5) prowadzenie archiwum geologicznego;
6) prowadzenie spraw dotyczących rekultywacji gruntów.
W zakresie gospodarki odpadami do zadań Wydziału należy w szczególności:
1) wydawanie zezwoleń na zbieranie odpadów;
2) wydawanie zezwoleń na przetwarzanie odpadów w związku z eksploatacją instalacji;
3) wydawanie zezwoleń na odzysk odpadów poza instalacjami i urządzeniami;
4) wydawanie zezwoleń na unieszkodliwianie odpadów.
W zakresie rybactwa śródlądowego do zadań Wydziału należy w szczególności:
1) prowadzenie spraw dotyczących wydawania kart wędkarskich i kart łowiectwa podwodnego;
2) prowadzenie spraw dotyczących rejestracji sprzętu pływającego, służącego do połowu ryb;
3) prowadzenie spraw dotyczących powołania i funkcjonowania Społecznej Straży Rybackiej.
W zakresie prawa łowieckiego do zadań Wydziału należy w szczególności:
1) prowadzenie spraw związanych z wydzierżawianiem polnych obwodów łowieckich na wniosek Polskiego Związku Łowieckiego;
2) prowadzenie spraw związanych z odłowem lub odstrzałem redukcyjnym zwierzyny.
W zakresie ochrony przyrody do zadań Wydziału należy w szczególności:
1) wydawanie zezwoleń na usunięcie drzew lub krzewów z terenu nieruchomości będących własnością gminy oraz wymierzanie administracyjnej kary pieniężnej za usunięcie drzew lub krzewów bez wymaganego zezwolenia oraz za zniszczenie terenu zieleni albo drzew lub krzewów;
2) prowadzenie rejestru zwierząt, należących do gatunków podlegających ograniczeniom, na podstawie przepisów Unii Europejskiej oraz wydawanie stosownych zaświadczeń;
3) sprawowanie kontroli nad przestrzeganiem przepisów o ochronie przyrody w trakcie gospodarczego wykorzystywania jej zasobów.
W zakresie gospodarki wodnej i ochrony wód do podstawowych zadań Wydziału należy:
1) opiniowanie powołania i odwołania kierownika nadzoru wodnego;
2) zatwierdzanie w drodze decyzji statutu spółki wodnej;
3) nadzorowanie i kontrolowanie działalności spółki wodnej;
4) rozwiązywanie w drodze decyzji spółki wodnej i wyznaczanie jej likwidatora;
5) występowanie z wnioskiem o wykreślenie spółki wodnej z systemu informacyjnego gospodarki wodnej;
6) inne zadania z zakresu gospodarowania wodami określone w dokumentach programowych wytworzonych na podstawie ustawy prawo wodne.
Zapraszamy do kontaktu:
- architektura@powiatzdunskowolski.pl
- srodowisko@powiatzdunskowolski.pl
Naczelnik Wydziału Architektury, Budownictwa i Ochrony Środowiska:
Mirosława Pazdyk
tel. 43 824 42 51, m.pazdyk@powiatzdunskowolski.pl
Pracownicy:
Anna Fogel
tel. 43 824 48 41, a.fogel@powiatzdunskowolski.pl
Marta Linowiecka
tel. 43 824 48 41, m.linowiecka@powiatzdunskowolski.pl
Małgorzata Matyjas
tel. 43 824 48 41, m.matyjas@powiatzdunskowolski.pl
Ewelina Turkiewicz
tel. 43 824 48 41, e.turkiewicz@powiatzdunskowolski.pl
Agnieszka Szymonik
tel. 43 824 42 52, a.szymonik@powiatzdunskowolski.pl
Wojciech Klauziński
tel. 43 824 42 55, w.klauzinski@powiatzdunskowolski.pl
Karolina Ciesielska
tel. 43 824 42 56, k.ciesielska@powiatzdunskowolski.pl
Iwona Florczak
tel. 43 824 48 49, i.florczak@powiatzdunskowolski.pl
Żaneta Kowalska
tel. 43 824 48 49, z.kowalska@powiatzdunskowolski.pl